30 June 2016

Berdoa dan terus berdoa

Hari ni 30/6/2016.

Makanan kucing dah habis.
Kesian depa tak makan sehari dah.
Tuan dia malas nak pi cari makanan pagi-pagi.
Petang baru nak keluar.
Apa lagi.
Kedai pun banyak tutup dah.

Punya malas nak masuk Kangar duk tau kereta banyak.
Tetapi disebabkan kedai biasa dia tutup.
Terpaksa la singgah The Store Kangar beli makanan depa a.k.a kucing.
Biasa la mau tengok makanan depa nih, boleh jadi sampai satu dua jam. Hahahaha
Survey saja punya lama. Search bagai kat internet hok mana bagus.

Tiba-tiba ada hamba Allah mai sapa.
Pekerja situ.'Nak tanya, gaji degree sekarang berapa'
Macam mana dia tau aku ni lepasan degree pun entah la.. Tua da kot la. :D
Aku pun bagi la anggaran tapi ikut gaji guru la. 
Gaji kerja lain aku tak tau.

Saudara ni pun tanya lagi pendapat aku.
Dia lepasan diploma medical.
Tapi tak dapat kerja lagi. Lama dah menganggur.
Masa menganggur ni dia keja kat supermarket ni.
Duk pikaq nak sambung degree balik kat kolej swasta n nak sambung medic.

Dia tak tau macam mana nak mintak scholarship and mana yang boleh dia mintak.
Lepas tu dia tanya lagi mana yang rasa sesuai swasta ka ipta.
'Ipta kena ptptn'
'Swasta pulak takut tak dapat mara or scholarship'
Takut tak mampu.
Aku hanya bagi pandangan dan pendapat aku ja.

Lama jugak sembang.
Lepastu dia teruskan kerja dia.
Dalam 10 minit dia mai balik.
Tanya lagi.
Nampak sangat dia memang bersemangat nak sambung belajar balik.
Dan dia betul-betul nak.
Aku tak pasti berapa lama dia menganggur.
Tapi boleh rasa yang dia betul-betul nak bekerja dalam bidang yang dia minat.
Dan dalam masa yang sama dia rasa macam mampu ka dia.
Cukup tak duit dia walaupun dia kerja dah kat supermarket ni.
Tapi bila nak sambung belajar balik.
Cukup tak duit dia.
Yuran nak masuk.
Yuran nak belajar.
Dia berfikir lama aku tengok.

Aku harap dia sambung.
Aku tau dia nak sangat sambung bidang dia tu.
Nak sangat hidup yang senang.
Kalau dia main-main ja, buat apa dia tanya.
Dia buang rasa malu dia, mai sapa customer dan duk jauh dari pekerja lain. 
Sebab nak tanya pasal academic.
Semoga Allah permudahkan urusan saudara tu. :)

______________________________________________________________________

Aku duk rasa aku ni susah.
Kerja tak lagi.
Dekat setahun dah.
Semalam Allah bagi rezeki,
Result temu duga Alhamdulillah berjaya.
Selangkah lagi untuk masuk alam pekerjaan.

Walaupun tak tau bila.
Sebulan.
Dua bulan.
Wallahu'alam.
Tapi sekurang-kurangnya Insya Allah akan dipostingkan.

Macam saudara tu.
Dah habis belajar diploma.
Tunggu-tunggu. Tak dak khabar berita.
Aku tanya , 'tapi akan dipostingkan jugak kan'
Dia kata takkan. Kalau tak panggil jugak maknanya tak dak la.
Bergantung kepada result. 
Result dia tak berapa bagus.
Jadi tak dak la posting tu. 
Dia kata la.

Macam aku terus degree.
Dapat elaun. Tak dak hutang.
Alhamdulillah sangat.
Macam saudara tu.
Nak sambung balik.
Tapi duk pikiaq kewangan.
Scholarship atau mara takut tak dapat.
Ptptn takut tak mampu bayar balik.
Serius terkesan kat diri ni.
Sebak rasa.

Allah permudahkan banyak dah urusan kita.
Tapi bila diuji sikit, rasa macam tak mampu dah.
Orang lain lagi banyak diuji.
Tapi masih terus berusaha untuk capai impian dia.
Allahuakbar. 
Hebat sungguh.
Semoga diri ini terus kuat!
Ambil pengajaran dan iktibar.
Berdoa, bersabar, berusaha dan tawakal kepada-Nya.

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.” (Al-Baqarah 286)

No comments:

Daisypath Happy Birthday tickers